+370 45 581111 +370 698 73030 [email protected]

Stipriausi Lietuvoje darbo laikas

KODĖL TIRPSTA IR SKAUDA PLAŠTAKA?

Gydytojas Andrius Šimkus

Riešo kanalo sindromas – tai būklė, kurią sukelia vidurinio nervo (lot. Nervus medianus) spaudimas riešo kanale. Vidurinis nervas yra pagrindinis jutiminis plaštakos nervas. Jis kartu su devyniomis sausgyslėmis iš dilbio į plaštaką patenka per gana siaurą anatominę struktūrą vadinamą riešo kanalu. Riešo kanalas yra riešo centinėje dalyje iš delninės pusės. Jį iš trijų pusių riboja kaulai, o iš vienos – tvirtas raištis vadinamas lenkiamųjų raumenų laikikliu (lot. Retinaculum flexorum). Riešo kanalo dydis maždaug toks pat kaip to žmogaus nykštys.

Simptomai. Riešo kanalo sindromas dažniausiai pasireiškia:

• nutirpimu, nejautrumu ar dilgčiojimu pirštuose, išskyrus mažąjį. Dažniausiai jutimai sutrinka III piršte. Šie pojūčiai neretai atsiranda vairuojant, ilgai rankoje laikant telefoną, laikraštį;
  • naktiniais deginančiais pirštų skausmais, kurie pažadina iš miego, kartai net kelis kartus per naktį. Pacientai neretai bando simptomus palengvinti purtydami ranką, ją nuleisdami žemyn, lankstydami ir masažuodami pirštus. Skausmai neretai plinta link alkūnės ir peties;
  • plaštakos silpnumu ir sutrikusia funkcija. Pastebima, kad neretai krenta iš rankos daiktai, sunku suimti smulkius daiktus (užsisegti sagas, paimti adatą);
  • pastoviu jutimų sutrikimu pirštuose. Tai jau pažengusios būklės simptomas.

Priežastys. Riešo kanalo simptomai pasireiškia tada kai sumažėja vietos riešo kanale ir visos jame esančios struktūros pradedamos spausti. Tai gali nutikti sumažėjus kanalo apimčiai, arba padidėjus kanale esančių struktūrų tūriui. Riešo kanalo apimtis gali sumažėti dėl kaulų lūžių kai pakinta kanalo forma, ar jame atsiranda papildomų išaugų. Taip neretai būna po stipinkaulio lūžių ar riešo kaulų lūžių. Kita, dažnesnė riešo kanalo priežastis – tai kanale esančių sausgyslių dangalų uždegimas ir paburkimas. Dėl įvairių priežasčių (monotoniško ir ilgalaikio pirštų darbo, reumatinių, skydliaukės ar kitų uždegiminių ligų, pastovaus mikrotraumatizavimo, moterims dėl hormoninių pokyčių) prasideda sausgyslių dangalų uždegimas. Dėl to sausgysles dengiantys audiniai (sinovija) paburksta, patinsta ir riešo kanale pradeda mažėti vietos. Dėl to pradedamas spausti kartu su sausgyslėmis kanale esantis vidurinis nervas.

Gydymas. Riešo kanalo gydymas gali būti konservatyvus (ne chirurginis) ir chirurginis. Jei simptomai nėra stipriai išreikšti ir paciento smarkiai nevargina, galima bandyti gydyti mažinant fizinį apkrovimą plaštakai, nešiojant riešo ir pirštų įtvarą bei vartojant priešuždegiminius vaistus. Jei konservatyvios priemonės nepadeda, simptomai ryškėja ir stiprėja, neretai tenka daryti operaciją. Turbūt dažniausia priežastis dėl ko žmonės kreipiasi į gydytojus ir ryžtasi operacijai – negalėjimas išsimiegoti. Tai stipriai sutrikdo žmogaus kasdieninę veiklą, jo psichinę būklę. Jei nusprendžiama riešo kanalą gydyti operuojant, dažniausiai atliekama gana nesudėtinga, apie 20 min. trunkanti operacija vietinėje nejautroje. Operacijos metu plaštakos delninėje pusėje atliekama pjūvelis, per kurį chirurgas perpjauną raištį sudarantį vieną riešo kanalo sieną. Tokiu būdu riešo kanale padaugėja vietos ir sumažėja spaudimas jame. Naktiniai pirštų skausmai paprastai praeina iš karto. Dilgčiojimas ir aptirpimas pirštuose paprastai praeina palaipsniui. Po operacijos apie 5-6 savaites rekomenduojama vengti sunkių fizinių darbų.

Ilgą laiką negydant riešo kanalo, suspaustame nerve dėl pablogėjusios kraujotakos vystosi negrįžtami pakitimai ir tada net ir operacinis gydymas ne visada būna sėkmingas.